The waterhole

18 augustus 2017 - Etosha, Namibië

18 augustus 2017

We stonden vandaag voor de verandering weer is vroeg op. We hebben onze spullen in gepakt, tent afgebroken en zijn de truck in gegaan. We waren zo opdreef dat we zelfs eerder weg waren dan gepland stond. Vandaag was een grote safari door Ethosha national park. We hebben de hele ochtend gereden en hebben giraffen, neushoorns en olifanten gezien. Helaas wel van een afstandje. We zijn toen ergens gestopt voor het ontbijt. Ik samen met mijn team maakte een fruit salade en daarbij dan yoghurt en müsli. Het was zo ongelofelijk koud dan ik mijn handen op een gegeven moment niet meer voelde. Ik heb mezelf in het zonnetje weer opgewarmd. Daarna ben ik nog even een stukje gaan lopen want het uitzicht over de droge vlakte is heel mooi. Samen met Jess, Lyma en Donna hebben we heerlijke spring foto’s gemaakt. We zijn daarna snel naar de truck gerend want iedereen zat alweer. De wegen in Namibië zijn bijna altijd onverhard. Soms zit er een asfalt weg tussen maar in de meeste gevallen is het een hele hobbelige zand weg. Dit is zeker het geval in de natuurparken. Een gratis Afrikaanse massage zeggen we dan maar. We hebben gereden tot we bij een kamping aan kwamen waar we gingen stoppen om te lunchen. We was een zwembad en kar kregen 2 uur de tijd. Ik heb eerst even mijn broodje op gegeten en het nieuws bekeken van de aanslagen in Spanje. Echt weer afschuwelijk om te horen. Daarna zijn we bij het zwembad gaan zitten heb hem ik even mijn voetjes laten weken. 2 uur laten gingen we met ze allen de truck weer in onderweg naar de camping waar we slapen. Ik ben een paar keer in slaap gevallen maar werd wel  wakker als er dieren waren. Rond 5 uur kwamen we bij de camping aan en hebben we de tent opgezet. Vandaag we wel een Okey safari, maar niks kon meer tippen aan gister. Ik had mijn dag vrij en ben lekker in de tent gaan liggen om mijn boek te lezen. We kregen van Joakim een berichtje dat er veel olifanten bij de waterhole zaten. Aangezien kar sliep, het al donker was en ik geen idee had waar het was ben ik maar in de tent gebleven. Niet veel later kwam Donna aan rennen en die heeft ons al rennend mee genomen. We kwamen bij de waterhole aan en het stond prop vol met olifanten. We hebben ze geteld en het waren er meer dan 23. Ze waren allemaal water aan het drinken. Op de achtergrond stonden giraffen te wachten tot de olifanten klaar waren zodat zij konden drinken. Ondertussen was het eten al klaar maar ik wilde niet weg, dus ik ben gebleven. Toen gebeurde er iets wat iemand had verwacht, er kwam een zwarte neushoorn aan lopen. Ik baalde enorm dat ik mijn camera niet had dus op dat moment ben ik kei hard terug gerend naar de truck. Ik heb kei hard geschreeuwd dat er een neushoorn bij de waterhole was en heb mijn camera gepakt. Ik moest en zou hier een foto van hebben. Als een gek ben ik terug gerend en was net op tijd om de neushoorn op de foto te zetten. Ondertussen stond iedereen met zijn bordje eten te kijken naar de neushoorn, mijn avond eten kon ik wel missen. Op dat moment zag ik dat de neushoorn die eerst water aan het drinken was heel dicht bij het hek stond te eten. Alweer heb ik het op een rennen gezet en stond niet heel veel later oog in oog met een zwarte neushoorn. Hij stond op 2 meter afstand en het was bizar mooi. Ik kan het werkelijk nog steeds niet geloven. Als je dan denk dat je het mooiste hebt gezien dan zit je mis. In de verte kwam we nog een zwarte neushoorn aanlopen. De ene die aankwamen lopen was een mannetje en die er al stond was een vrouwtje. De twee neushoorns liepen op elkaar af en al snel leek het alsof de twee aan het vechten waren. Wat bleek nou, dat mannetje wilde natuurlijk baby’’s maken maar dat vrouwtje moest er niks van hebben. Het was geweldig om te zien. Zoiets zie je gewoon nooit nooit meer. Ik ben snel naar de tent gerend om mijn eten te halen, Nash had wat voor mijn aan de kant gelegd. Ook pakte ik meteen een dekentje want ik zou daar nog wel een paar uur zitten. Ik ben terug gerend en kar is uiteindelijk naar bed gegaan. Ik ben op het bankje bij de rest van de groep gaan zitten en heb keken naar de neushoorns en olifanten. Het was echt geweldig. Het mannetjes neushoorn was het na een aantal uur proberen zat en is voor onze neus gaan liggen en is in slapen gevallen. Het vrouwtje is uiteindelijk weg gelopen.  We hebben nog even gekeken hoe een aantal olifanten en een leeuw water dronken. Niet veel later ben ik richting mijn bed gegaan. Deze avond maakte de hele dag goed. Ik ben lekker gaan slapen met het geluid van olifanten op de achtergrond.

Liefs,
Suus

1. Boudien:
    26 augustus 2017
    Prachtige ervaring. Nog even genieten van de laatste dagen