Kerst vieren in de Galapagos.

20 februari 2020 - Puerto Ayora, Ecuador

25 december 2019

Hoollaaa,

Vandaag stond de wekker vroeg.. heeel vroeg. Om 4 uur ben ik mij aan gaan kleden en klaar gaan maken. Ik heb mijn tas gepakt en ben naar het gebouw gelopen. Daar kregen we een ontbijt pakket voor onderweg. We moeten vandaag zo vroeg op omdat we de boot pakken naar een ander eiland. Omdat we dit keer geen privé boot hebben moeten we vroeg opstaan om de boot te halen die normaal varen tussen de eilanden. We zijn allemaal de bus in gestapt en naar de haven gereden. Daar hebben we een eeuwigheid moeten wachten wat meer mensen hadden het zelfde idee als ons. Onze tassen werden weer gecontroleerd en daarna moesten we wachten op de boot. Ik heb toen mijn ontbijt pakketje gepakt en heb geprobeerd wat te eten. Ook heb ik er een reistabletje in gestopt, na de vorige keer weet ik zeker dat ik het nodig heb.

Toen de watertaxi kwam zijn we allemaal aan boord gestapt en naar de grote bood gebracht. Helaas waren we niet de eerste dus kon ik niet helemaal achterin zitten. Een tip, als je op een boot gaat probeer achterin te zitten dan stuiter je het minst. Ik zat naast Shirley en zodra de boot ging varen ben ik in slaap gevallen. Maar goed ook, ik ben een paar keer wakker geworden door de harde klappen van de boot die op het water terecht kwam. Ik heb niet mee gekregen hoe lang de reis duurde maar denk zo’n 3/4 uur. Rond een uur of 9/ half 10 kwamen we aan op het eiland Santa Cruz, dit is tevens het laatste eiland wat ik zal zien in Galapagos. We zijn opgehaald door een bus en naar het hotel gereden. Daar waren onze kamers nog niet klaar omdat we zo vroeg waren. Ik heb snel mijn ouders gefacetimed om ze een fijne kerst te wensen. Tegelijkertijd heb ik mijn vieze was bij elkaar proberen te rapen. Daarna heb ik Vincent nog even gebeld en toen moest ik haasten omdat de rest van de groep al klaar stond. We ging als eerst naar een plek waar we onze vieze was konden laten doen, dat had ik echt nodig.

Nadat we de was hadden weg gebracht zijn we doorgelopen naar het Darwin centrum. Het probleem was, ik was enorm slaperig van de reistabletjes en het was hier enorm warm. Ik kon me amper focussen op de informatie die Edwin ons vertelde. Ook was ik mijn zonnebrand vergeten en stonden we in de vellen zon. Was niet de slimste actie ooit. Zoals je weet zit ik hier dicht bij de evenaar in de buurt en hier is de zon een stuk sterker omdat hij recht op de aarde staat. Zelfs met bewolkt weer moet je je echt insmeren en niet met een SPF15, SPF30 of hoger. Je verbrand echt levend! Gelukkig kon ik hier en daar schaduw plekken vinden waar ik kon schuilen.

We hebben enorme schildpadden gezien en ook de bekende Diego en de mega bekende George. Edwin heeft ons uitgelegd over de verschillende soorten schildpadden en hoe je deze soorten uit elkaar kunt houden. Daarna zijn we door gelopen naar de baby schildpadden. In dit Darwin centrum broeden ze allemaal soorten schildpadden van over de hele wereld. We hebben de verschillende soorten kunnen zien, zoals de Argentijnse, een aantal uit Galapagos en andere plekken in de wereld. Nadat we een rondje hebben gelopen zijn we terug gegaan naar het hotel. Daar heeft iedereen zijn kamer gekregen. Ik heb toen nog even geprobeerd te bellen met Karlijn en Per. We hadden nu vrije tijde, en mochten zelf kiezen wat we gingen doen. Met een aantal ben ik naar de supermarkt gelopen voor spullen. Ik had niet echt iets nodig maar ging mee voor de gezelligheid. De jongens hadden het geweldige idee om een feestje te geven. Dus die kochten allemaal drank en chips in. Ik ben na de supermarkt gaan shoppen met Shirley, Ashley en nog wat andere. We hebben rondgelopen door de hoofdstraat van Santa Cruz. Dit is zeker weten het eiland met de meeste winkeltjes waar je souvenirtje kan halen.

We zijn daarna teruggelopen naar het hotel. Ik heb nog snel even mijn bikini aangetrokken zodat ik nog wat baantjes kon trekken in het zwembad. Daarna moest ik opschieten want het feestje van Terry en Jay zou om 5 uur beginnen. Ik heb wat kerstachtigs aan gedaan en ben daarna naar hun kamer gegaan die 2 deuren verder was. Ze hadden echt een mega kamer vandaar dat het feestje bij hun was. We kregen een vodka sprite bij binnen komst en konden genieten van de muziek en de chips die klaar stond op tafel. We hebben wat gedronken en vooral veel gekletst en gelachen. Rond een uur of 6/half 7 zijn we met de groep richting het restaurant gelopen. Iedereen had zijn secret santa cadeautje mee want dat gingen we vanavond geven.

Het was ongeveer 15 minuutjes oplopen naar het restaurant. Eenmaal aan tafel had iedereen zijn eten besteld en toen was het tijd voor de cadeautje. Alleen Ryan was zijn cadeau vergeten dus hij is snel terug gelopen om deze te halen. Ik had natuurlijk Terry zijn naam getrokken. en die was heel erg blij met zijn cadeau. David had mij getrokken en van hem kreeg ik blue footed booby oorbellen en een sleutelhanger. Ik was er super blij mee want die oorbellen wilde ik eigenlijk zelf al halen. Daarna kwam het eten, ik had een hamburger besteld en twee mojito’s want die waren in happy hour. We hebben een hele leuke avond gehad. Na het eten besloten we met een klein groepje nog naar de karaoke bar te lopen. De hele toko was leeg en we hebben toen de vloer onveilig gemaakt met de Spice Girls, Celine Dion en High school musical. We hebben enorm gelachen. Toen iedereen uit gezongen was zijn we terug gegaan naar het hotel. Daar lag de Jay, de kamer genoot van Terry, al op bed. Terry had het geweldige idee om de pinguïn te doen de kamer in en daarna boven op Jay te springen. Tim stemde daar mee in en ik zou filmen. Op tel 3 stormde Terry en Tim al waggelend de kamer binnen van Jay en sprongen boven op hem terwijl ze die waggelende beweging bleven maken. Ik kan je vertellen ik lag in een deuk. Scheelde weinig of ik had in mijn broek geplast. Daarna ben ik naar mijn eigen kamer gegaan en ben ik lekker gaan slapen.

Liefs, Suus