Lange reisdag...

2 januari 2020 - Popayán, Colombia

17 december 2019

Heey,

Vandaag moesten we heel vroeg op. Met heel vroeg bedoel ik ook echt heel vroeg. De wekker ging om 5 uur, ik heb me snel aangekleed, tanden gepoetst en ben de bus in gegaan. Iedereen zat om half 6 in de bus en toen konden we gaan rijden. We kregen een ontbijtpakket mee die we later onderweg konden opeten. De reden dat we vandaag zo vroeg opstonden is omdat we een hele lange reisdag hebben. Het zal waarschijnlijk een uur of 12 rijden zijn naar Popayán, de volgende plaats waar we zullen slapen.

Zoals je misschien al had verwacht heb ik de hele bus rit geslapen. Echt wel een voordeel van overal kunnen slapen. Ik ben natuurlijk hier en daar wel wakker geworden en heb genoten van het mooie uitzicht. We rijden door de bergen en het uitzicht is soms echt heel mooi. Het is hier ook een stuk kouder dan waar we waren, een graad of 15. Voor ons Nederlanders is dit nog steeds warm maar de mensen hier vind het randje vriespunt.

De weg vandaag was erg slecht. Een van de redenen dat we zo vroeg weg gingen. Als ze hier met de weg aan het werk zijn kan het zomaar zijn dat je 2 uur stil staat omdat je er maar op bepaalde tijden langs kan. Gelukkig kwamen wij net op tijd aan bij zoiets, we hebben 5 minuten moeten wachten gestaan en konden meteen rijden. Als we iets later waren geweest hadden we 2 uur stil gestaan. Dit maakte onze busreis 2 uur korter. Verder hebben we onder ook een keer vast gezeten. De weg ging aardig naar beneden en weer omhoog. Omdat we in best een grote bus reden bleef deze dus vast zitten. De buschauffeurs heeft toen best wel veel schade gereden aan zijn bus om hem daar uit te krijgen. Verder zat ik met geknepen billen want het was zo’n berg weggetje waar ik goed de afgrond in kon kijken.

We zijn rond 1 uur gestopt bij een plek waar we konden lunchen. Je had keuzen uit kip, vis, vegetarisch of varken. Ik kies dan altijd uit de veilige keuze, dus kreeg ik kip. Het was een halve kip gefrituurd met rijst, bonen en een salade. Ik had niet super veel honger maar je kan beter maar wat eten. Voor dat je het weet sta je wel twee uur vast en heb je geen eten mee. Het eten kosten mij maar 12.000 peso’s omgerekend zo’n 3 euro. Na het eten zijn we allemaal de bus weer in gegaan.

Omdat de reis best wel voorspoedig ging kwamen we rond een uur of 3 in Popayán aan. Daar hebben we onze spullen snel op de kamer gelegd en zijn we terug naar beneden gegaan. We kregen van Milton een rondleiding door de stad. Helaas ging het net regen toen wij de deur uit liepen. Nou was het een beetje miezerig en ben ik niet terug gegaan voor een jas. Het enigste wat niet nat kon worden was mijn camera. Milton heeft ons mee genomen naar een kerken, een oud huis en verteld hoe die er vroeger uit zagen en naar een school. We zijn uiteindelijk gestopt bij een koffietentje. Ik had een fruit smoothie besteld en samen met Chris heb ik een kip sandwich gedeeld. Ik heb met Chris lekker zitten kletsen over van alles, maar vooral heel hard gelachen. Echt grappig, ondanks het leeftijdsverschil kunnen wij het echt goed vinden met elkaar. Hierna zijn we terug gegaan naar het hotel.

In het hotel heb ik geprobeerd te douche maar het water was ijs koud. Toen maar alleen even mijn lichaam afgespoeld. Daarna omgekleed en klaar gemaakt voor het avond eten. We gingen bij een Italiaan eten vanavond. Als je mij ergens blij mee kon maken was dat het wel. Onderweg naar het restaurant heb ik gepraat met Milton. Hij wil ons vanavond mee nemen om te feesten en heeft aan mijn de taak gegeven om iedereen over te halen. Nou, dat moet me wel lukken. Aan tafel zat ik met Max, Mads, Qyra en Claire. Toen kwam Max met een spelletje waar je een muntje voor nodig had. Hij ging het uitleggen maar ik snapte er niks van. Daarna zat hij wat met het muntje te kloten en ik weet niet wat hij deed, maar hij schoot het muntje kei hard tegen mijn voor tand aan. Gelukkig, echt geluukkiiggggg was hij nog heel! Wat op zich verassend was want de andere kant van de tafel kon de klap horen. Ik heb toen Max verboden om het spelletje te spelen We hebben daarna zitten praten over onze verschillende talen. Ik moest een Nederlandse zin verzinnen met veel G er in. Ik heb erg hard gelachen want ze hebben allemaal zo veel moeiten met het uitspreken van de G. Daarna hebben we met zijn alle een fles rode wijn besteld en zijn aan de wijn gegaan. Als eten heb ik gekozen voor een vegetarische groente pasta welke erg lekker was.

Na het eten moest ik aan de bak, iedereen overhalen om mee uit te gaan. Je wil het niet geloven maar dat lukte gewoon. We zijn met een groep achter Milton aan gelopen die ons daar een kroeg bracht. De hele kroeg was leeg en het was nog maar 9 uur maar dat maakt niks uit. De salsa muziek stond hard aan en Milton heeft ons salsa les gegeven. Echt heel grappig ieder meisje werd door Milton aan een jongen gekoppeld en toen moesten we hem na doen. Ik lag echt in een deuk en het lukte natuurlijk voor geen meter. Milton heeft het daarna voorgedaan met mij alleen ik weet niet, iets aan die vent sprak me niet aan. Hij kwamen zo ongemakkelijk dichtbij voelde me er echt niet prettig bij. Gelukkig kon ik mezelf snel uit deze situatie krijgen en ben ik met Chris de salsa gaan dansen. Na een aantal salsa nummers ging dit best goed. Gelukkig konden we zelf onze muziek verzoekjes doorgeven en al snel gingen Qyra en ik los op het nummer traag van Bizzey. We hebben lekker staan dansen en soms de salsa weer geprobeerd wanneer deze muziek weer op stond. Milton probeerde elke keer met een van de meiden te dansen. Elke keer als hij mij te pakken kreeg vond ik dat niet super chill. Gelukkig had Chris dat wel door dus die hielp me hier en daar.

Om half 12 vond ik het genoeg en ben ik samen met Mads en Qyra naar buiten gelopen. De hele groep volgde ons en we zijn met ze alle naar het hotel gegaan. Max wilde heel graag nog verder uit gaan maar deze stad was daar niet de ideale locatie voor. In de lobby van het hotel heb ik nog even gezeten en gepraat met de twee Amerikaanse jongens Vinny en Ryan. Ze waren helemaal wild geworden van de Nederlandse muziek die we hadden opgezet. Ik heb op hun Spotify alle nummers opgezocht, echt heel grappig.  Daarna heb ik nog een pak kaarten voor ze gepakt zodat ze nog wat spelletjes konden doen. Ik ben naar boven gegaan want ik was kapot. Morgen is er weer een dag!

Liefs, Suus