Lokaal spel met explosies

18 december 2019 - Salento, Colombia

12 december 2019

Hooolllaaaaaaaa,

Vandaag stond de wekker vroeg. We hebben de laatste dingen ingepakt en ons klaar gemaakt voor een lange dag in de bus. We zijn rond half 8 naar het ontbijt gegaan en dat was echt goed op tijd. We wilde gister nog geen afscheid nemen van iedereen en daarom zouden we met ze alle gaan ontbijten. We hebben rustig aan ontbeten. Rond kwart over 8 kwam er een bus aanrijden, voor de grap zei ik “kijk onze bus!”. Het was een hele grote bus en zag er super chill uit. Nou je wil het niet geloven, maar het was dus gewoon onze bus. Ik heb mijn grote backpack onder in de bus gedaan en een plekje gezocht in de bus. De stoelen in de bus zitten zo comfortabel ik zou hier zelfs willen slapen. Ook was de bus zo groot dat iedereen zijn eigen rij stoelen had.

Toen was het tijd om afscheid te nemen van de oude groep. De gene die ons gaan verlaten zijn Will, Jonti, Josh, Ben en Chris. Ook gaan de twee meiden uit Oostenrijk weg, Christina en Andrea. Maar gelukkig zullen zijn tegelijk met ons in Salento zijn dus kunnen we ze daar nog even zien. Om half 9 zijn we allemaal in de bus gaan zitten en gaan rijden. Richting Salento. Het plan was om mijn reisverhalen te gaan schrijven als ik in de bus zat. Echter is dit plan gefaald, ik werd zo misselijk dat ik praktisch de hele weg heb geslapen. Ik heb af en toe weer geprobeerd maar het was geen succes. De wegen hier zijn van die slingerweggetjes als ik iets niet kan hebben is dat het wel. Tevens zijn de wegen in Colombia best okey, op heel veel plekken zijn ze met de weg bezig om deze te verbeteren. Dit merk je ook wel want op sommige plekken moet je 30 minuten wachten voordat je door kan rijden. Maar ik vind het een goed teken dat ze er in ieder geval mee bezig zijn, betekent dat het beter gaat in een land, toch?

Nou de busreis ging voor mij dus heel snel voorbij omdat ik veel heb liggen slapen. Echter hebben we 2 uur langer gedaan over de rit vanwege stakingen en wegwerkzaamheden. Onderweg zijn we een aantal keer gestopt om te plassen en eventueel eten te halen. De reis duurde uiteindelijk zo’n 8 uur.

Rond een uur of 5 zijn we aangekomen in Salento. Een heel klein schattig dorpje. We hebben onze spullen in de hotel kamer gelegd en zijn terug gaan beneden gegaan. Angie heeft een rondleiding gegeven door het kleine dorpje. Er is een hoofdstraat die uitkomt op een plein. In de straat vind je allemaal schattige winkeltjes met sieraden, kunst of meuk. Op het plein konden we de taxi’s vinden die we nodig hadden voor bijvoorbeeld de koffieplantage of de Cocora valley. Daarna zijn we doorgelopen naar een restaurant waar we gaan eten.

Samen met Angie heb ik lokaal gerecht gedeeld want dit was veel te veel voor 1 persoon. Toen met de meiden besloten dat het tijd was voor een goed glas wijn. Daar had ik zo veel zin in. Het eten was wel lekker, bonen met rijst en verschillende soorten vlees. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik rijst met bonen wel al goed zat ben en ze zo veel mogelijk probeer te vermijden. Normaal ben ik wel een persoon die alleen maar lokaal eten eet. Pizza, pasta en dat soort dingen kan je ook thuis eten. Alleen ik ben hier nog 2 maanden dus de kans om lokaal eten te eten komt nog wel. Dus als ik de kans krijg om wat anders te kiezen, zal ik dat waarschijnlijk ook wel doen. Behalve vanavond dan, want dat was nu helaas niet mogelijk.

Na het eten heeft Angie ons mee genomen naar een bar. Ze zei dat we een lokaal spel gingen doen met explosies. Ik had geen idee wat ik hierbij moest verwachten. Het spel dat we gingen spelen heet “Tajo”, wat hier in Colombia veel gespeeld wordt. Het gaat als volgt, je hebt een bak met klei waarin een metalen ronde cirkel in vast zit. Op deze metalen rand worden kleine driehoekige zakjes neer gelegd met buskruit. De persoon gaan op een paar meter afstand staan, ongeveer 5 meter ofzo. Die persoon heeft een metalen disk in zijn hand die hij vervolgens onderhands moet gooien. De spelregels betreft het winnen van punten ging als volgt, gooi je de disk en komt hij in de buurt van de cirkel en blijf hij daar dan krijg je 1 punt. Komt de disk op de rand en krijg je een explosie dan heb je 3 punten. Komt de disk in de cirkel zonder explosie en blijft hij daar krijg je 6 punten. Komt de disk in de cirkel met een explosie en blijft hij daar krijg je 9 punten. Ik hoop dat je het een beetje begrijpt. Je snapt denk ik wel dat niemand zich bezig hield met de punten, de instelling was hoe meer explosies hoe beter. Het was echt een heel grappig spel. Zeker als er explosies waren! We hebben dit spel een aantal uur gespeeld en zijn toen terug gegaan naar het hotel.

In het hotel ben ik nog lekker gaan douche want daar was ik echt aantoe. Daarna ben ik in bed gekropen en heb ik nog even met Vincent liggen appen, die was random om 4 uur s’nachts wakker, Nederlandse tijd. Toen mijn ogen bijna dicht vielen ben ik ook maar gaan slapen.

Liefs, Suus

Door de slechte WiFi of gebrek aan WiFi kan ik mijn verhalen soms niet uploaden. Sorry als het wat langer duurt!

1. Julia:
    18 december 2019
    Wauw Suus, klinkt onwijs leuk. Ben benieuwd wat je nog meer gaat beleven.
    Qua eten snap ik je volledig, hopelijk kan je snel iets anders eten dan bonen met rijst.

Geniet nog van jouw onwijs avontuurlijke reis.
  2. Theo:
    18 december 2019
    Even geGoogled. Spel heet Tejo, spreekt beverig aan. Je snapt wel waarom....

3. Pernilla:
    18 december 2019
    Hahaha zo leuk! @Theo goeie om het op te zoeken hahahah
  4. Pernilla: