Slapen in de Okavango Delta

12 augustus 2017 - Okavango Delta, Botswana

12 augustus 2017

We werden wakker en hebben al onze spullen gepakt voor de delta. De truck blijft op de camping en we zullen worden opgehaald door jeeps die ons naar de bootjes brengen. We gaan 2 nachten slapen in de Okavango delta. In deze delta zullen wij geen WC, douche, elektriciteit en waarschijnlijk ook geen bereik hebben. Omdat Michelle en Janelle niet mee gaan en door reizen naar huis moesten we afscheid van hun nemen. We hebben het niet droog gehouden, ik ga hun echt missen. Janelle hebben we de aller aller eerste dag ontmoet in Kenia samen met Vitor. We zijn na het afscheid in de jeep gestapt en naar de delta gebracht. We gingen met mokoro’s, een soort kano, het water op. Deze werd voort geduwd door een persoon met een lange stok die op de achterkan van de mokoro stond. Het was in het begin heel wiebelig en ik was echt bang dat ik en al mijn spullen in het water zouden liggen. We hebben een uur gevaren en kwamen toen droog bij een eilandje aan waar we ons kamp hebben opgezet. Daarna moest er een kampvuur worden gemaakt en dit was de uitgelezen kans om ons cadeau van Remco te testen. Remco heeft ons vuursticks gegeven. Het zijn twee stukjes metaal die je over elkaar heen moet bewegen en dan krijg je een vonk. Na 30 minuten was ik er al klaar mee en toen heeft Bram het de rest van de dag geprobeerd. Helaas hadden we geen vuur kunnen maken. Het kampvuur was inmiddels al gemaakt met een aansteker. Ook hebben ze ons de bosjes wc laten zien, dit is gewoon een gat in de grond. Elke keer als je naar de wc gaat moet je wc papier en een schep meenemen zodat de rest weet dat er iemand op de wc zit. Ik heb deze vakantie nog niet wild geplast, jammer genoeg weet de hele groep dit ook. Overal waar we stoppen is het “Ooh Suus moet jij niet even naar de bush toilet”. Ik weet niet, ik hou der gewoon niet van. Maar het probleem wat ik nu heb is dat ik wel moet, en iedereen weet het! We zijn daarna in de tent gaan liggen en hebben even geslapen. Toen Kar en ik wakker werden moest Kar plassen. Alleen zij had ook nog nooit in de bosjes geplast. Niet veel later hoorde ik gejuich en was het allemaal goed gegaan bij kar. Nu ik nog.. Om 5 uur moesten we ons verzamelen voor een wandeling. We hebben 1,5 uur gelopen en vooral heel veel poep gezien. Wel van verschillende soorten dieren. Er zouden hier buffels, nijlpaarden, leeuwen, zebra’s, antilope en nog veel meer dieren moeten leven, aan de hoeveelheid poep te zien. Op het einde zagen we een groep zebra’s, maar meer ook niet. Voor dat het donker werd zijn we terug gelopen naar het kamp. Daar was Nash al begonnen met het eten en we aten lasagne. Na het eten moest ik heel nodig plassen maar ik durfde niet alleen. Omdat het donker was moest je met ze tweeën naar de wc. Samen met Donna zijn we naar de wc gelopen en heb ik het eerst geprobeerd. Het ging wonderbaarlijk goed. Daarna ging Donna plassen. Ik stond om ons heen te schijnen om te kijken of ik rode ogen zag. Ergens in de bosjes naast ons hoorde ik opeens een krak, alleen ik zag niks. Maar omdat ik door de schrik te dicht bij Donna stond kon zij niet meer plassen. We hebben heel hard gelachen en uiteindelijk zijn we kei hard terug gerend naar het kamp. Na het opruimen gingen  we marshmallows eten op het kampvuur. Daarna had ik er wel weer genoeg van en ben ik naar mijn bed gegaan.

Liefs,
Suus

1. Pauline Piet:
    15 augustus 2017
    Kom op Suus, moet toch lukken, buiten plassen. Je weet niet wat je mist haha. When you gotta go you gotta go girl!
  2. Marjon:
    18 augustus 2017
    Aaahh arme Donna, kon ze nog niet haar plas kwijt.