Sterren kijken in de Tatacoa desert

2 januari 2020 - Tatacoa Desert, Colombia

16 december 2019

Hollaaaa,

Om 7 uur ging de wekker vandaag ben ik voor de verandering is wakker van geworden. Ik heb mezelf klaar gemaakt en ben naar het ontbijt gegaan. Qyra zou later komen omdat ze samen met Leah nog zou proberen om wat splinters uit haar been te krijgen. Het ontbijt was niet geweldig, veel dingen waren al op dus heb een klein beetje fruit gepakt. Daarna ben ik terug naar de kamer gegaan om mijn tas te pakken. Om 8 uur moesten we beneden klaar staan voor de bus. Omdat de bus niet in de straat kon parkeren moesten we allemaal klaar staan zodat we meteen weg konden.

Het was vandaag weer een lange reisdag. Gelukkig heeft onze chauffeur een andere route gevonden die in plaats van 9 uur maar 5 uur is. De wegen in het zuiden van Colombia zijn niet zo goed, vooral die door de bergen. Ze zijn heel hobbelig of slingering of er is gewoon geen weg. Maar dat is meestal alleen als ze aan de weg aan het werk zijn. Ik heb ook deze busrit weer geslapen.  Na een tijdje werd ik wakker omdat we ergens zouden stoppen voor eten. Dit was bij een benzine station. Aangezien ik niet echt trek had en mijn geld in de bus had laten liggen heb ik toegekeken hoe de rest lekker aan het eten was. Ook al stelde dit niet heel veel voor.

Vanaf het tankstation was het nog een uur rijden naar de Tatacoa desert wat onze volgende stop zal zijn. Toen we de bus weer in moesten kwamen we Milton tegen. Milton is een lokale gids uit Colombia. Tevens is hij ook de eerste Colombiaan die ik ben tegen gekomen die er niet verkeerd uit ziet. Voor de mannen hoeven wij dames niet naar Colombia toe. Maar goed, wanneer je verder naar het zuiden toe gaat is het verplicht om naast je CEO ook nog een lokale gids te hebben. Ik heb zo’n vermoeden om te zorgen voor werkgelegenheid, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Milton vertelde ons over Colombia, de natuur en over verschillende feiten over het land. We kwamen langzamerhand steeds dichter bij de Tatacoa desert en dat zag je ook wel aan de natuur. Een echte desert kan je het alleen niet noemen want daar groeit helemaal niks, hier wel.

We zijn als eerst naar het zwembad gereden. Hier in de tatacoa desert heb je hier en daar een zwembad. Vraag me niet hoe maar ik was er erg blij mee. Omdat we later aankwamen dat de planning was kregen we 40 minuten om ons om te kleden en te gaan zwemmen. Gelukkig hadden ze hokjes waar je je kon omkleden. Daarna als een gek naar het zwembad gelopen en er in gesprongen. Het water was echt warm, niet verrassend natuurlijk als je in de Tatacoa desert bent. We hebben daar gevraagd om een bal en zijn en beetje gaan overgooien. Het zwembad had 3 verschillende baden met 3 verschillende dieptes. Je kan natuurlijk wel raden dat in het meest ondiepe bad het water super warm was. Het was overwegend bewolkt en uit het niets begon het in eens te spetteren. Het grappige was dat Angie daarvoor had gezegd dat dit het droogste deel is van Colombia. Dus wij moesten allemaal heel hard lachen. Hoe bedoel je droog als er regen valt? Ik ben snel het water uit gegaan om mijn spullen op een drogen plek neer te leggen. Na de 40 minuten zwemmen heb ik me snel weer omgekleed en ben ik met de rest de bus weer in gegaan. We moesten opschieten want de zon ging bijna onder.

We zijn vervolgens naar het mooiste stuk van de Tatacoa desert gereden. Daar hebben we een stukje op de rand gelopen en de zonsondergang bekeken. Daarna zijn we met een lokale gids de Tatacoa desert ingelopen en zij heeft alles verteld over het ontstaan van de Tatacoa desert. De zonsondergang maakte alles echt super mooi rood/oranje. Ik heb echt mooie foto’s kunnen maken van de lucht, wolken en de desert zelf. We hebben een rondje gelopen en zijn daarna de bus weer in gegaan.

Vervolgens zijn we naar de camping gereden. Vanavond slapen we in een tent, dat is echt een pretje zeker met deze 30 graden. Op de camping hebben we een tent toegewezen gekregen waar we onze spullen in hebben gelegd. Meteen terug de bus in gegaan, ja het is een strakke planning. We zijn toen door gereden naar het sterren kijken. Toen we daar aan kwamen was het donker dus komen we amper wat zien. Wel zagen we dat er een zijl op de vloer lag en dat iedereen daar op moest liggen. Uit het niets hoor ik opeens, “omg Suus, is that you?”. En ja hoor daar lagen Andrea en Christina naast ons op het zijl. Echt super toevallig dat zij hier ook zijn, we hadden net afscheid van ze genomen. Ik keek echt uit naar het sterren kijken hier, maar om eerlijk te zijn viel het me behoorlijk tegen. Dat komt omdat ik de sterren in Namibië heb gezien en daar niks aan kan tippen. De meneer van het observatorium ging alles uitleggen over de sterren en sterrenbeelden enzo. Met een telescoop mochten we naar verschillende sterren kijken onder andere Venus. Laat er nou  een grote wolk komen net als ik naar Venus wil gaan kijken. Jap, die kon ik dus niet meer zien. Ik heb uiteindelijk naar Pleiades en Andromeda galaxy gekeken. Gelukkig legde de man het allemaal wel leuk uit maar ik had er iets meer van verwacht. Daarna heb ik gekletst met Andrea, ik kan het zo goed vinden met haar. Echt alleen maar lachen gieren brullen. Helaas hebben we na het sterren kijken weer afscheid van elkaar moeten nemen, maar we hebben afgesproken dat we elkaar zeker nog een keer gaan zien.

We zijn daarna weer terug de bus in gegaan op weg naar de camping. Bij de  camping stond het eten al voor ons klaar. Ik had gekozen voor kip met rijst en een salade. Na het eten wilde ik graag nog naar de sterren kijken en kijken of ik foto’s ervan kon maken. Met de hele groep zijn we een stukje van de camping afgelopen en zijn daar in het zand gaan liggen. Ik probeerde foto’s te maken alleen dat lukte totaal niet. Ik heb het op een gegeven moment maar opgegeven want zo spectaculair was het nou ook weer niet. Uiteindelijk zijn Max en ik samen overgebleven, de rest ging allemaal terug naar de camping. Met Max heb ik een hele tijd zitten kletsen. Hij heeft namelijk toen hij kleiner was jaren in Kenia en Zimbabwe gewoond. We hebben gekletst over Afrika, wat we het leuks daar vonden en dat de sterren echt zo veel beter daar waren. Na een tijdje kletsen kwam in eens de maan tevoorschijn, echt super vet want deze gaf echt zo veel licht. We dachten allebei dat het de zon was. Na een tijdje zijn we terug gelopen naar de camping, en tot onze schrik zat het hek dicht. Gelukkig kwam er iemand aan lopen om het hek voor ons open te maken. Toen ik aan Koeman lopen zag ik allemaal jongens in de hangmat liggen, het was bloed heet in de tent dus ze gingen daar slapen. Helaas was er geen hangmat meer over dus moest ik toch de tent in. In de tent was het zoals verwacht heel erg warm. Ik heb me uitgekleed en ben gaan liggen, voordat ik in slaap viel heb ik heel veel liggen draaien.

Liefs, Suus