Terug naar huis

18 augustus 2018 - La Saline-Les-Bains, Réunion

Hey hey,

Vandaag is onze laatste dag in Réunion, de tijd is echt omgevlogen. Ik was om een uur of 6 klaar wakker en ben mijn boek gaan lezen. Rond half 9 was Kar ook wakker en zijn we uit bed gegaan en begonnen met het pakken van onze koffers. Om half 10 hebben we het werk even neergelegd om onze maag te voorzien van wat eten. Na het eten zijn we verder gegaan en tot we rond 11 uur alles ingepakt hadden. We hebben uitgecheckt bij het hotel en hebben al onze spullen in de auto gelegd. Daarna zijn we lekker aan het zwembad gaan liggen.

We hebben de hele dag zitten lezen en af en toe het water in gegaan voor wat afkoeling. De zon vandaag branden zo erg dat ik mijzelf voornamelijk heb verstopt onder mijn handdoek. Rond een uur of 3 trokken Kar en ik het niet meer en zijn we de auto in gestapt om langzaam richting het vliegveld te bewegen.

Onderweg zijn we gestopt bij de supermarkt om wat eten en drinken voor onderweg te halen. Daarna zijn we door gereden naar het vliegveld. Om een uur of 5 kwamen we aan bij het vliegveld en hebben we de McDonalds opgezocht waar we snel wat hebben gegeten. Na het vol tanken van de auto zijn we naar de auto verhuur gereden en hebben de auto ingeleverd. Tijdens het rijden op de smalle weggetjes in de bergen waren we goed afgesneden door een auto, welke helaas onze spiegel had geraakt. Je kan we raden dat daar dus een kras op zat. Gelukkig hadden we een allrisk verzekering genomen en was het niet erg.

Na het inleveren van de auto zijn we naar de incheck balie gelopen van Air France waar we onze koffers hebben gedropt. Toen zijn we doorgelopen naar de controle. Omdat Réunion bij Frankrijk hoort krijgen we geen stempel in ons paspoort. Ik had nou net een paspoort met extra pagina’s genomen zodat ik genoeg ruimte zou hebben voor alle stempels die ik ooit zou krijgen. Bij de paspoort controle had Kar de aan het mannetje gevraagd of ze een stempel mocht, en ze heeft hem nog gekregen ook! Ik durfde het niet, maar gelukkig ga ik nog veel reizen dus mijn paspoort komt wel vol.

Door de controles zijn we even gaan shoppen, en heb ik weer een luchtje gekocht. Luchtje dat ik heb gehaald is La Vie Est Belle van Lancôme. Precies het zelfde luchtje had ik ook al op de heenweg gehaald, maar aangezien dit echt mijn favoriete is komt hij wel op. Ik denk gewoon vooruit! Daarna zijn we gaan zitten bij de gate. Ik ben even naar de wc gegaan om mijn tanden te poetsen en mezelf beetje vliegtuig ready te maken. Om half 9 mochten we boarden. Dit keer zitten we wel naast elkaar in het vliegtuig. Kan Kar weer lekker genieten van mijn slapende hoofd. Om kwart over 9 zijn we de lucht in gegaan, voor de verandering ben ik is wakker gebleven zodat ik dat opstijgen weer is kon meemaken. Eenmaal in de lucht ben ik de film Red Sparrow gaan afkijken waar ik de vorige keer aan begonnen was. Na het eten ben ik gaan slapen.

Om 5 uur werd ik wakker en Ik had weer aan een stuk door geslapen. Kar praatte mij bij over wat er s’nachts allemaal was gebeurd. Er zou een kind heel hard hebben zitten huilen, haar tv’tje werkte niet en die moest gereset worden, de vrouw naast mij was over mij heen geklommen om naar de wc te kunnen. Kar heeft zelfs haar vinger in mijn mond gestopt omdat die open stond. Ik kan je vertellen, ik heb hier allemaal niks van mee gekregen. Ik weet nog steeds niet of ik deze gene nou van mijn vader of van mijn moeder heb, maar heb ik heb zo’n vermoeden van mijn vader. Die slaapt ook overal en nergens.

Na het ontbijt hadden we nog maar een kleine 45 minuten vliegen over. Ik ben toen begonnen aan de nieuwe Tomb Raider. Achteraf baalde ik dat ik die niet eerder ben gaan kijken want het was echt een leuke film. Nadat we veilig in Orly waren geland zijn we gaan wachten op de koffers. Deze waren er vrij snel en we zijn daarna door gelopen naar de bus. Ook het wachten op de bus duurde maar 5 minuten.

Toen we eenmaal in de bus zaten gingen we is kijken hoe laat onze trein ging. Onze trein zou om 10 uur gaan, maar dat betekend dat we straks nog 2 uur moeten wachten. We hebben toen gekeken hoe laat een trein eerder zou gaan, dit was om 8 uur. We hadden nog 45 minuten om die trein te halen, en dat ging heel krap worden. We hadden namelijk onze treintickets nog niet, die moesten we eerst halen. Afgezien daarvan moesten we ook nog naar Parijs CDG rijden wat zo’n 30 minuten zou duren.

Eenmaal op CDG was het 10 voor 8. We hebben het toen op een rennen gezegd naar de treinen toe. Dit was nog best een stuk lopen. Daar vonden we al snel de balie van Air France waar we onze tickets moesten halen. De vrouw achter de balie was echt een topper, ze heeft ons op een trein eerder gezet en ze was echt heel snel klaar. We zijn als twee gekken naar spoor 3 gerend en zagen daar net onze trein aankomen. We hebben echt geluk. Het enigste wat ons nu nog stond te doen was Remco bellen. Echt super lief, Remco zou ons van Brussel station ophalen. Maar we komen nu twee uur eerder aan dan gepland. Gelukkig kregen we Remco snel te pakken en is hij de auto in gesprongen.

De trein reis van Parijs CDG naar Brussel Midi is ongeveer 2 uur en ik heb in die tijd mijn boek gelezen. Om 10 uur kwamen we aan in  Brussel en hebben we even moeten wachten op Remco. Dit duurde gelukkig niet heel lang en al gauw zaten we in de auto op weg naar huis. Op de terug weg was Kar voor de verandering de DJ.

Rond half 2 kwam ik veilig thuis aan. Mijn papa en mama stonden me al op te wachten. Mijn mama is helemaal blij dat ik terug ben. Omdat mijn broertje het huis uit is en ik er ook niet was kreeg ze een beetje last van het Lege Nest Syndroom. Gelukkig ben ik er weer om de boel op stelten te zetten, en dat te beginnen met een berg stinkende was. Ik ben daarna gaan douche en even gaan slapen, zo’n vliegtuig nacht is toch slopender dan je denkt.

Ik vond Réunion echt een super leuk eiland. Na 14 jaar lang door heel Frankrijk op de camping te hebben gestaan kan ik wel zeggen dat dit wel het mooiste deel van Frankrijk is.
Je hebt mooie stranden, land inwaarts hele bijzondere natuur, een vulkaan, walvissen en  watervallen. Het is een heel bijzonder eiland die je in 17 dagen prima kan ontdekken.
Ook voor wandeltochten is dit eiland echt ideaal. Ik ben zelf niet echt een mega fan van wandelen maar zo op vakantie wil ik mij er best aan wagen. De tochten die we hier hebben gemaakt waren super mooi en echt de moeite waard. Als je van wandelen en hiken houdt dan zal je je hier zeker niet vervelen.
Ook qua rijden is het in Réunion goed te doen. Als ik Kar mag horen kreeg de weg waar ze het minst over te spreken was een 4. Dat kwam dan voornamelijk door de gleuf langs de weg die regenwater moet afvoeren. Kar houd niet zo van afgronden, of ze nou in een auto zit of niet.

Ik heb momenteel nog geen volgende reis gepland, maar ben zeker weten van plan om er weer een te maken. Ik wil heel graag naar midden Amerika/zuid Amerika, Madagascar, of Azië. Ik wil eigenlijk gewoon alles zien!

Tot de volgende reis!

Liefs,
Suus

1. Marjon:
    24 augustus 2018
    Mooi verslag weer Suus. Echt leuk. Heb er weer van genoten deze vakantie zo mee te beleven. Als je nou de Afrika reus
  2. Marjon:
    24 augustus 2018
    Humpf ging met mijn vinger op het verkeerde knopje.
    Maar goed als je de Afrika reis en deze reis een cijfer zou moeten geven. Wat krijgen ze dan? Ben benieuwd.
  3. Marianne Melein:
    24 augustus 2018
    Leuk dat ik weer digitaal met je mee kon reizen. Heb erg van je verhalen genoten. Kijk al uit naar je volgende avontuur!!!
  4. Angeline:
    24 augustus 2018
    Hoi Suus, ook namens mij n bedankje! Leuk hoor, je verslagen. Fijn dat ik steeds achteraf gerustgesteld werd dat het allemaal weer goed gegaan was. Deze reis had ik best wat beren op het pad gezien.... die waren er dus netzomin als dat er haaien waren!
    Nogmaals dank Suus😘