Iguana’s spotten op Galapagos is niet lastig

4 februari 2020 - San Cristóbal, Ecuador

22 december 2019

Hola,

Vandaag stond de wekker niet heel vroeg, rond een uur of 8. Ik ben mij klaar gaan maken en naar het ontbijt gegaan waar ik samen met Ashley als eerste aan tafel. We kregen een schaaltje met fruit en brood met een gebakken ei. Na een tijdje kwamen was de hele groep er en kwam Edwin aan met de planning voor vandaag. Omdat de excursies zo duur zijn en rond de kerst altijd helemaal vol geboekt zijn omdat het hier druk is hebben we besloten om een strand te lopen. Dit keer hoopte ik op een echt strand. We hebben onze snorkel, duikbril en flippers gepakt die we de dag daarvoor hebben gehuurd. Daarna hebben ik mijn bikini aan gedaan zonnebrand gepakt en ben ik naar de lobby gegaan. We hebben besloten om te gaan lopen naar het stand wat ongeveer 45 minuten zo zijn. Het was echt bloedje heet en we liepen in de volle zon, wat niet ideaal was.

Na een kleine 40 min lopen was ik zo blij toen ik een echt strand zag. We hebben onze spullen neer gelegd en zijn doorgelopen. Onze gids zei dat dit de plek was om veel iguanas te zien. Nou daar was niks mee gelogen we liepen over de lava rotsen en zagen overal iguanas. Een iguana is een soort leguaan, het type dat we hier zagen was een water iguana. Deze zijn een hele tijd geleden hier op de Galapagos eilanden terecht gekomen alleen er was een probleem, ze konden geen eten vinden. Daardoor zijn ze het water in gegaan en eten de algen van de rotsen. Het enigste is dat deze beesten niet gemaakt zijn voor zout water. Als ze uit het water komen zit het zoute water in hun neus. Ze maken dan een schokkende beweging met hun hoofd en blazen daarna al het zoute water uit hun neus. Ik kan je vertellen dat ik ben geraakt door een iguana die zijn neus aan het legen was. Iguanas gaan op de zwarte lava stenen liggen om op te warmen. Ze koelen namelijk erg af wanneer ze in het water zijn.

We hebben zo’n 20 minuten gelopen en onderweg stikte het van de iguanas. We moesten eigenlijk 2 meter afstand houden maar die beesten lagen midden op het looppad waar je niet vanaf mocht. Ik heb hele coole foto’s kunnen maken omdat ze zo dichtbij waren. We zijn na 20 minuten bij een uitkijkpunt uitgekomen waar je zicht had op een baai. Het stikte hier van de vogels en hier hebben we onze eerste blue-footed Booby, ook wel een Blauwvoetgent gezien. Dit zijn vogels met blauwe voeten wat echt een heel grappig gezicht is. Als je naar beneden keek zag je heel veel schildpadden in het water liggen. We hebben hier wat foto’s gemaakt en zijn daarna dezelfde weg terug gelopen. Onderweg moesten we goed opletten waar we onze voeten neer zetten zodat we niet op een iguana gingen staan. De vrouwtjes iguanas zijn zwart van kleur, de mannetjes daar in tegen veranderen van kleur. Dit hangt af van hoe graag ze zich willen voortplanten, als de mannetjes zich willen voortplanten krijgen ze een oranje en groene kleur. We hebben op een gegeven moment een achtervolging gezien van een hitsig mannetje iguana die achter een vrouwtje aan zat. Heel grappig om dit te zien want het gaat namelijk totaal niet snel.

Eenmaal terug bij het strand waar we onze spullen hadden neergelegd hebben we onze kleding uit gedaan en onze snorkel, duikbril en flippers gepakt. Daarna ben ik het water in gegaan wat kouder was dan verwacht. Ik ben samen met Shirley een stuk gaan zwemmen. Na een paar minuten zwemmen zag ik de eerste schildpad. Ik ben om me heen gaan kijken maar Shirley was niet meer bij mij in de buurt. Ik heb heel hard naar haar geschreeuwd dat er een schildpad zat waar ik was. Al snel kwamen de eerste mensen uit mijn groep aan zwemmen en met ze allen hebben we een hele tijd om de schildpad heen gezwommen. De schildpad was zo groot, echt een joekel. Ik heb echt mijn ogen uit gekeken. Na een hele tijd dobberen ben ik terug gezwommen naar het strand. Het was namelijk alweer tijd om weg te gaan. Op het strand lagen allemaal zeehonden en zelfs baby zeehonden die echt enorm schattig waren. Edwin vertelde ons dat zeehonden tot hun 5e jaar bij de moeder blijven en moeder melk drinken. Nadat iedereen klaar was zijn we terug gelopen naar het begin van het pad. Vanaf daar besloot iedereen om een taxi terug te pakken wat maar 1 doller was per persoon.

Terug in het hotel heb ik mijn spullen in de hotel kamer gelegd en ben ik naar de bakker in de straat gelopen voor lunch. De dag daarvoor was ik we langs gelopen en dat rook zo lekker, dus ik moest er wel even heen. Bij de bakker heb ik een broodje en een stuk cake gehaald. Daarna ben ik terug gelopen naar het hotel en heb gewacht op de rest van de groep. Omdat het zo lang duurde en niet iedereen wist wat die wilde heb ik samen met Shirley besloten om naar het strand te gaan. Ik heb snel mijn handdoek gepakt en wat andere dingen en ben richting het strand gelopen. De weg naar het stand toe was heel grappig. Overal liggen, waggelen en zie je zeeleeuwen op de raarste plekken. Het leuke is, is dat je ze ziet waggelen voor 2 meter en daarna ploffen ze neer. We hebben zelfs een zeeleeuw in een stoel zien liggen met zijn nek dubbel gevouwen. Het is echt hilarisch om het te zien. Het was een kleine 10 minuten lopen en toen we daar aankwamen heb ik een plekje gezocht in de schaduw. We hebben daar we hele tijd liggen kletsen over van alles en nog wat. Het was echt super gezellig en na loop van tijd kwamen er steeds meer mensen bij.

We hebben tot een uur of 5 op het strand gelegen en zijn daarna terug gelopen naar het hotel maar via een andere weg. We kwamen langs een restaurant wat ons wel leuk leek voor het avond eten. In het hotel heeft iedereen zich klaar gemaakt en met de mensen die mee wilde en zijn we terug gelopen. We hebben daar buiten gezeten en gekletst. Ik had een aardbeien smoothie en taco’s besteld. Na het eten ben ik terug gelopen naar het hotel. Daar heb ik nog even contact gehad met het thuis front en niet veel later ben ik mijn bed in gegaan.

Liefs, suus