Een dag in Cartagena

3 december 2019

2 december 2019

Hey,

Nou de jetlag was goed aanwezig. Ik heb letterlijk de uren van de klok gekeken, 3 uur, 4 uur, 5 uur, 6 uur.. op een gegeven moment ben ik maar wakker gebleven en heb mijn blog afgeschreven. Rond een uur of 8 heb ik me gedoucht en aangekleed. De douche hier is dus niet warm, het water is best koud. Dat is op zich niet heel erg maar wanneer je s’ochtends net uit je bed komt is dat toch wel een beetje vervelend. Aan de andere kant, je bent wel meteen wakker. Daarna zijn we naar de roof top gegaan en hebben daar ontbeten. Een broodje met ei en wat ananas, die echt zo veel lekkerder is dan in Nederland. Om 9 uur stonden we met camera’s, water en een goed ingesmeerd lichaam beneden te wachten voor de gratis walkingtour door de stad. De temperatuur in Cartagena is echt niet te harden. Ik ben en blijf een Nederlander dus ik vind dat het mijn plicht is om hier even over te klagen. Hier is in de ochtend al een graad of 29 en dan drijf je letterlijk je bed uit. Overdag is het echt heel warm, daar zal je mij nog wel vaak over horen. We moesten eerst lopen naar de plek waar de Tour zou beginnen. Alleen al van het lopen hier naartoe was ik helemaal doorweekt. De zon brand echt heel erg en ik weet zeker dat wanneer je je niet insmeert je zo rood wordt als een kreeftje. Tevens dragen de mensen die hier wonen gewoon lange broeken en een shirt met lange mouwen... echt die mensen zijn niet goed!

De wandel Tour werd gegeven door Edward uit Colombia, deze man was zo grappig. Hij heeft heel veel verteld over de geschiedenis van Colombia elkaar deed dit op een hele leuke manier. We zijn door  de hele oude wijk van Cartagena gelopen en overal vertelde hij weer wat. Rond 12 uur was het klaar en zijn we opzoek gegaan naar een plek om te lunchen. We waren met een man of 9 en dat maakte het zoeken naar een leuk restaurant niet makkelijk. Op een gegeven moment hadden we wel een leuk tentje gevonden alleen de mannen vonden het niks en wilde liever hamburgers. De dames, de twee Oostenrijkse meiden, Qyra en ik zijn hier wel gaan eten. Ik vind het zonde om in een land als dit hamburgers te eten, dat kan thuis ook. Er zaten hier alleen maar locals, en het zat prop vol. Nou als dat geen goed teken is! Ik heb daar Colombiaans vlees met tomaat en ui gekozen. Dit kost ongeveer 15.000 Peso, dat is ongeveer 4 euro. Het eten was echt heel erg lekker. Het was rundvlees, met tomaat, ui en verschillende kruiden. Ik wist niet zo goed wat ik moest verwachten van het eten hier, ik denk dat ik nog heel veel bonen met rijst ga eten. Maar dit eten beviel me goed. Ook hadden we avocado besteld bij ons eten. Jullie willen niet weten hoe gelukkig ik word van de avocado’s hier. Ze zijn zo groot als mango’s, misschien wel groter en echt zo veel lekkerder dan in Nederland. In Nederland zij de avocado’s sinaasappel formaat en bestaat een avocado voor het grootste gedeelte uit pit. Uiteindelijk was ik voor het eten en drinken met fooi 20.000 Peso kwijt, 5 euro.

Na het eten zijn we door de stad gaan lopen. De huisjes hier zijn heel leuk en kleurrijk. Overal balkonnetjes met bloemen en dat soort dingen. Het had wel wat weg van New Orleans, daar deed het me erg aan denken. We zijn na een klein rondje terug gegaan naar de wijk waar ons hotel staat. In deze wijk hangen de straten vol met vlaggetjes of paraplu’s, wat een he leuk gezicht is. Daar zijn we ergens gestopt bij een ijszaakje waar een aantal van ons een ijsje hebben gehaald. Toen kwam een jongen uit de groep met een leuk spelletje, biggen. Je hebt twee kleine biggetjes die je moet gooien, als dobbelstenen zeg maar, niet door de kamer ofzo. Afhankelijk van hoe de biggetjes vallen krijg je punten.  We hebben enorm gelachen om dit spelletje en het was echt verrassend leuk. Na dit spelletje zijn we terug gelopen naar het hotel. Het was zo ongelofelijk warm, mooie tijd voor een kleine siësta!

In het hotel ben ik even gaan douche, lekker koud douche. Waar ik op dit moment wel goed van kan genieten. Na het douche ben ik even met Vincent gaan FaceTimen. Rond een uur of 5 ben ik naar de rooftop gegaan want daar zou de rest van de groep ook zitten. Daar hebben we een paar leuke spelletjes gedaan, eerst biggen, toen shithead en als laatst beergoggels. We hebben enorm gelachen met zijn alle.

Om 7 uur moesten we beneden klaar staan want we gaan vanavond op een partybus. Ik moest alleen nog even geld pinnen dus met een klein groepje zijn we nog even snel naar de ATM gelopen. Ik had verwacht dat Cartagena niet veilig zou zijn maar ik voel me echt prima op mijn gemak als ik op staat loop. Ik word niet lastig gevallen, echt een goede meevaller. Ik ben blij verrast over Cartagena voor zover. Echt een hele leuke stad, mensen zijn heel vriendelijk en de sfeer is leuk.

We waren net op tijd terug van geld pinnen. We zijn gaan lopen naar het plein waar alle bussen stonden te wachten. We werden met ze 5e op een bank gepropt wat net aan lukte. Toen de bus vol was zijn we rond gaan rijden. Op de bus zat ook een paar mensen die muziek maakte wat zorgde voor veel dansende dronken buitenlanders. We kregen rum met cola wat mijn goed beviel. We zijn ergens gestopt waar een bandje allemaal muziek maakte, echte Colombiaanse muziek. Ook was er een vrouw aan het dansen, en die kon bewegen dat was gewoon niet okey. Daar lijk ik gewoon een stijve hark naast, geen grap! Iedereen begon te dansen en lekker met de heupen te schudden, zelfs de jongens van de groep deden mee. Echt echt echt heel leuk! Daarna zijn we weer de bus op gegaan kregen meer rum met cola en werd er heel hard Spaanse muziek op gezet. Uiteindelijk stopte we bij een club waar we naar binnen zijn gegaan en daar hebben we nog een paar uur staan dansen. Rond een uur of 11 ben ik met een klein groepje terug gelopen naar het hotel.  Ik ben eerst gaan douche want dit had ik echt nodig. Daarna heb ik mijn tas ingepakt voor morgen en alles klaar gelegd.

Morgen gaan we richting het noorden naar het plaatsje Santa Marta. Daar zullen we 1 dag slapen en de laatste spullen inkopen voor onze trek tocht. Ik ga namelijk de een wandeltocht lopen van 4 dagen. Deze tocht wordt ook wel de lost city trek genoemd. Daarna ben ik in bed gaan liggen en heb nog even gereageerd op alle berichtjes. Ik heb daar zo weinig tijd nog voor gehad. Zelfs mijn ouders heb ik niet echt veel gesproken, alleen Vincent heb ik tot nu toe het meest gesproken en dat is al niet heel veel. Daarna ben ik snel gaan slapen, morgen wordt een lange reis dag!

Liefs,

Suus