De leeuwen uitlaten

3 augustus 2017 - Gweru, Zimbabwe

3 augustus 2017

Vandaag vroeg opgestaan want we gaan de dag beginnen met de lion walk. We werden opgewacht door een van de rangers die eerst alle instructies ging uitleggen. De leeuwen waarmee we lopen zijn opgevangen “huisleeuwen”. Deze leeuwen werden als huisdier gebruikt en zijn opgevangen door deze organisatie. Omdat de leeuwen al heel veel in contact zijn geweest met mensen kunnen deze leeuwen niet meer de wijde wereld in. Dat betekend niet dat deze leeuwen tam zijn, alles behalve. Het zit en blijft in het aard van het beestje. Het draait bij leeuwen allemaal om dominantie en het is dus heel belangrijk om je dominant op te stellen tegen over de leeuwen. Zodra je gaat rennen, op de grond gaat liggen, je klein maakt of gewoon de kleinste van de groep bent kan je je dominantie kwijt raken en ben je dus een prooi. We kregen allemaal een stok mee, niet om de leeuwen te slaan, om in de lucht de steken zodat we onze dominantie konden vergroten. De rangers kennen de leeuwen door en door en hebben heel snel door wanneer een leeuw interesse heeft in een menselijk persoon. Het was daarom belangrijk om goed naar hun te luisteren en wanneer je op de foto met een leeuw kon zouden zij het zeggen. Het is zelfs een keer zo geweest dat een vrouw de lion walk ging doen maar last had van haar voet. In het beging liep ze niet mank maar na een uur wel, dit hebben de leeuwen dan meteen door en je wordt dan als prooi gezien. De rangers hadden dit ook opgevangen en de vrouw uit de groep gehaald. zo zie je maar die leeuwen zijn en blijven leeuwen. Na de uitleg zijn we het park in gelopen naar de kennels van de leeuwen. Toen we daar aan kwamen liepen de leeuwen al heen en weer langs het hek, ze zagen er heel erg hongerig uit. Toen het hek open werd gemaakt dacht ik even dat ik opgegeten zou worden maar in plaats daarvan rende ze kei hard het park in. We zijn er achter aan gelopen en het was helemaal niet zo eng als ik dacht. Je kon gewoon naast ze lopen, aaien en met ze op de foto. Het was soms wel een beetje eng maar dat kon je natuurlijk niet laten zien. Na wat mooie foto’s en een hele wandeling zijn we door een auto opgehaald en gingen we terug naar de camping. Eenmaal op de camping moest ik samen met mijn groep ontbijt maken, dit was een grilled toast met kaas en tomaat. Daarna heb ik lekker in het zonnetje mijn boek gelezen tot een uur of 2. Om half 3 moesten we klaar staan want toen was het paardrijden. We kregen allemaal een paard toegewezen afhankelijk van je rij ervaring. Ik kan op zich wel paardrijden alleen de laatste keer was wel een hele tijd geleden. Ik kreeg het paard loves, ook wel bekend als Loves running. We zijn het park in gegaan en we kwamen heel dicht bij de zebra’s, impala’s en gnoe’s. Omdat we op een paard zitten zien ze ons als een van hun en niet als een mens. Op de weg terug kwamen we op een open vlakte, en toen gebeurde het. Mijn paard begon als een idioot te rennen eerst in draf en daarna in galop. Ik had het best onder controle tot ik opeens een steile helling naar beneden zag. Ik zag dit te laat en ging samen met loves met een noot vaart van daar vanaf. Op dat moment heb ik me hele hebben en houden in de strijd gehooid om en op het paard te blijven en om hem te laten stoppen. Dit lukte uiteindelijk maar ik heb er wel een paar bulten en blauwe plekken aan over gehouden. Eenmaal terug stond ik helemaal te trillen. Ik was namelijk best bang om weer op een paard te stappen na mijn laatste ervaringen met een paard. Toen ik klein was ben ik namelijk door een paard in mijn rug getrapt en durfde er daarna nooit meer op. We zijn terug naar de tent gelopen en heb helemaal niks gedaan. Rond 8 uur was het eten klaar en we aten een groente curry met rijst. Daarna kwam de verjaardagstaart erbij want Lore was jarig en Ian is morgen jarig. Na het eten hebben we bij het kampvuur gezeten en marshmallows gegeten. Toen kwam Ian met twee geweldige kampvuur spelletjes en we hebben enorm hard gelachen. Het eerste spelletje moest je met een muntje tussen je billen lopen en ik een bekertje laten vallen. Je moest met het muntje tussen je billen over het bekertje stappen en je mocht het muntje niet aanraken. Bij het tweede spelletje moest je een stuk wc papier tussen je billen of in je broek doen en deze aansteken. Je moet vervolgens een rondje om het vuur rennen zonder dat hij uit gaat. Maar je moet we oppassen dat je je billen niet brand. Na genoeg te hebben gelachen en teveel marshmallows ben ik richting bed gegaan. Het was heel erg koud en heb alle kleding die ik had en aan kon trekken aan gedaan.

Liefs,
Suus

Ps: Sorry dat ik niet elke dag kan uploaden. WiFi is hier schaars en als het er is vragen ze er bizar hoge bedragen voor.

1. Angelique Veenhuizen:
    4 augustus 2017
    Beste Suus! Ik ben de moeder van Donna. Ik lees alle mooie verhalen die je schrijft. Als er een bericht komt dat jij iets geplaatst hebt gaan mijn man en ik er lekker voor zitten. Je schrijft zo leuk. En als Donna haar foto s op polar steps zet dan kunnen wij de tekst van jou eronder plaatsen . Super leuk!! Heel veel plezier met de reis, en blijft lekker schrijven!! En de groetjes aan Donna. Liefs Angelique