Afscheid nemen van de groep

20 januari 2020 - Quito, Ecuador

20 december 2019

Hey,

De wekker ging om half 7 ik was alleen al eerder wakker door het gekrijs van een schaap. Toen ik mijn gordijn open deed stond daar een heel schattig schaapje die behoorlijk wat geluid kon produceren. Rond 7 uur stonden Qyra en ik aangekleed klaar om te helpen met het ontbijt. We hadden tegen de jongens gezegd dat ze wel wat later konden komen omdat wij wel zouden helpen. Toen we naar het andere gebouw liepen zat Maria de vrouw van het gezin al bij het vuur ontbijt te maken. Ze was bezig met deeg en daar pakte ze elke keer een beetje van en maakte er tortilla’s van. Deze legde ze in een grote pan die op het vuur stond. We hebben geholpen met het maken van deze tortilla dingetjes. Rond kwart over 7 kwam Ryan ons helpen en half 8 kwam Max ook aan gestrompeld. We zijn nadat we klaar waren aan tafel gaan zitten voor het ontbijt. Voor zover ik wist moesten we 8 uur klaar zijn en lopen naar het hoofd gebouw, alleen dit wisten we niet zeker meer. Maria heeft toen gebeld en ze zei dat dat pas half 9 hoeft was. We hebben dus nog even rustig kunnen eten.

Toen ons buikje vol zat hebben we geholpen met de afruimen van de tafel en de afwas. Daarna hebben we een rondje gelopen om het huis. Ze hadden kippen, schapen, koeien en varkens. Omdat Maria nog even de koeien moest verplaatsen en wat eten moest geven gingen we iets te laat weg. We hebben een bospad genomen naar het hoofdgebouw waar ik bijna uitgleed in een riviertje. Gelukkig stond Maria daar om me op te vangen. Toen we aankwamen lopen stond de hele groep al op ons te wachten. We gingen een stuk lopen, van ongeveer een uur waarin we allemaal planten te zien kregen die ze hier gebruiken als medicijnen. Zo zagen we een plant die werd gebruikt als pleisters, of tegen koorts, ontstekingsremmend en als wc papier. Na het rondje lopen ging iedereen terug naar zijn huis om de tassen op te halen. Na 20 minuten zat iedereen met tas en al weer in de bus en zijn we gaan rijden.

We waren onderweg naar de Otavalo markt. Dit is een bekende markt in Ecuador. Deze markt was echt gemaakt voor mij, ik kreeg echt koop kriebels. We zijn eerst ik een tentje gaan eten waar ik een bagel met roomkaas en jus orange had besteld. Ik heb snel gegeten want ik kon echt niet wachten om rondjes te lopen op de markt. In de bus het eten vertelde Terry dat in vanavond in een ander hotel zou zitten. Omdat ik terry niet zo snel geloof heb ik dit aan Angie gevraagd, en het was waar. Ik zou vanavond inderdaad in een ander hotel slapen dan de rest van mijn groep. Als ik iets niet leuk vond dan was dat het wel.. ik baalde er echt enorm van!

Chris, Qyra, Mads en ik zijn na het eten met ze 4e de markt op gegaan. Ik werd hier zo blij van! Ze hadden super mooie sjalen, heel vaal tasjes en dingen maar vooral veel meuk. Ik liep nog geen 10 minuten op die markt en ik had de eerste sjaal al gekocht. Ja de eerste, niet veel later had ik de tweede weten te bemachtigen. Verder heb ik wat armbandjes en andere stomme dingen gekocht. Ook wilde ik met een Chris een vriendschapsarmandje maar dat wilde hij absoluut niet. Gelukkig wilde Qyra het wel en heb ik samen haar een armbandje gekocht. De markt was echt heel, ik heb leuke dingetjes gekocht en veel gelachen met Chris. Alles wat ik namelijk leuk vond was zwart. Ik weet niet waarom ik dat heb maar tis gewoon nou eenmaal zou. Chris probeerde daar vanaf te krijgen maar dat lukte hem totaal niet. Daarna kwamen we Mads tegen bij een kraampje met allemaal truien met lama’s er op. Denk maar aan een foute kersttrui maar dan met lama’s. Ik vond die truien zo zo zo leuk. Mads had een blauwe aan die hem heel goed stond. Vol verbazing ging Chris er ook een passen. Ik had al eerder geprobeerd om hem een trui te laten kopen maar dat wilde hij niet. Nou toen hun allebei een leuke trui aan hadden kon ik niet achterblijven. Ik vond een hele leuke lama trui in mijn maat, en die stond me ook nog best redelijk. We hebben wat van de prijs af kunnen krijgen en met 3 truien rijker liepen we terug naar de bus. Omdat we nog moesten wachten op Max zijn Qyra en Mads snel de bus uit gerend om een fles drank te halen. Zo konden zij al beginnen met de shots, wat inmiddels 7-7 was. We hadden afgesproken dat niet ieder 7 shots moest nemen maar dat we deze konden verdelen. Daar was ik enorm blij mee, want als ik iets niet kan hebben zijn het wel shots. Ze kwamen terug met een fles drank die hun 3 dollar heeft gekost. Ik dacht al meteen, dit spul kan niet goed zijn. Nou dat was het ook zeker niet. Ik weet niet wat voor alcohol dit was maar echt in had het idee dat auto’s er ook op konden rijden. Het was zo vies dat ik het weg heb moeten spoelen met wat cola. Ik heb uiteindelijk 3 shots genomen en Chris 4. Laatste busrit met deze groep en ook de laatste dag met deze groep. Ik had in het begin een beetje moeite om te wennen aan de nieuwe mensen. Maar ik moet dat echt opzij gaan zetten aangezien ik tocht echt weer een mega leuke tijd heb gehad.

We zijn door gereden naar onze eindbestemming, Quito. Chris en ik zaten naast elkaar in de bus en we hebben een muziek uitwisseling gedaan. Na twee uur rijden kwamen we aan in Quito, wat echt een mega grote stad is. We zijn als eerst naar het hotel gereden waar Terry en ik er uit moesten. Ik baalde zo erg en had er totaal geen zin in. We hebben onze tassen uit de auto gehaald en zijn het hotel in gelopen. Omdat het precies 5 uur was en de briefing voor de Galapagos eilanden toen ook begon moesten we meteen door. Met Terry zou ik de Galapagos eilanden doen. Nou heb ik het niet heel erg met Terry. Hij heeft de eerste dag dat we de groep waren een poging gedaan om mij alleen met hem te krijgen door me een berichtje te sturen met de vraag of ik met hem naar het dakterras wilde. Ik heb toen vriendelijk bedankt. Toen ik heb beter leerde kennen kwam ik er achter dat deze jongen leeft van aandacht, waar ik niet echt een fan van ben. Verder is het een mega stuiterbal en zuigt hij de energie uit je. Hahaha ja sorry, ik ben een beetje gemeen maar als je 1 maand met hem opgeschept zit begrijp je me wel. Hij is wel een enorme sfeer maker, dus enorm handig als je net een nieuwe groep hebt. Toen ik het hotel binnen kwam lopen heb ik mijn tas gedropt en ben doorgelopen naar de plek waar we de bespreking hadden. De vrouw die ons alles uitlegde was Kathy zij zou alleen niet met ons mee gaan naar Galapagos. De groep bestond uit 10 man waarvan 2 koppels. Een meisje was er nog niet want die zou al in Galapagos zijn. We hebben en voorstel rondje gedaan en daarna met ze alle de planning doorgenomen. Alweer moet ik aan de nieuwe groep wennen. Het is elke keer is de groep zo anders dan de groepen die ik daarvoor heb gehad. Er zit een meisje in waarvan ik het idee heb dat ik er wel mee ga klikken.

Na de briefing ben ik terug gegaan naar de receptie. Een deel van hun vroeg wat ik en terry deden met het eten. Aangezien wij onze laastst avond met de groep hadden wilde ik daar nog even niet aan meedoen. Ik heb daar de kamer sleutel gekregen en wonder boven wonder had ik de kamer voor mezelf. Op de kamer heb ik even snel mijn spullen gedropt, Terry stond met Jay (een jongen uit de nieuwe groep) beneden op mij te wachten. Ik moet namelijk geld pinnen en wat snacks halen. Voor Galapagos heb ik veel geld nodig, zo’n 500 dollar. Om Galapagos binnen te komen betaal je 120  dollar. De maaltijden zijn daar veel duurder dan normaal omdat veel import is, dus denk aan een euro of 15 per maaltijd. Ze zeggen dat het beter is om alles cash mee te nemen aangezien sommige  pinautomaten niet helemaal goed werken en je pas niet terug geven.

Nadat we langs ze winkel zijn geweest en wat eten en drinken hebben gehaald zijn we geld gaan pinnen en terug gelopen naar het hotel. Ik ben terug naar mijn kamer gegaan en heb even snel mijn ouders gebeld, dat was namelijk alweer een tijdje geleden. Ik heb ze even bij gepraat en ben ondertussen gaan douche want mijn moeder kon niet stoppen met kletsen. Ik moest om 7 uur klaar staan beneden om naar het restaurant te lopen waar we met de oude groep hadden afgesproken. Heel toevallig zaten een paar jongens uit de oude groep Ben, Josh en Chris ook bij mij in het hotel en zouden zij ook mee uiteten gaan. Het was vanaf ons hotel 10 minuten lopen naar het uitgaanscentrum van het deel van de stad waar wij sliepen. We hadden afgesproken bij restaurant Magic Bean. Ik was samen met de mannen de eerste die daar  aankwamen. Ik wilde graag in de buurt van Qyra, Mads en Chris zitten dus toen zij als laatste binnen kwamen ben ik snel van plek verwisseld. Van Angie kreeg iedereen een glas bubbels en een armbandje. Met trots heb ik die ongedaan bij mijn andere armbandje. Daarna hebben we Angie de kaart gegeven met de fooi en we hebben er allemaal wat liefs op geschreven. Voor het avond eten heb ik gekozen voor een pasta met kip en roomsaus. Deze kwam vrij snel omdat we alles al van tevoren hebben moeten doorgeven, dat werkt wat makkelijker met grote groepen.

Na het eten heeft Angie ons mee genomen naar een club. Waar wel als intree een gratis cola met Rum kregen. Speciaal voor deze gelegenheid heb ik mijn party broek aangedaan, dat is een broek met allemaal glitters. We hebben de hele avond lekker gedanst en gelachen en iedereen had het goed naar zijn zin. Na 3 drankjes was ik aardig van de kaart, wat ik niet had verwacht, die drankjes zijn hier zo sterk. Tegen het einde van de avond gingen langzamerhand steeds meer mensen van de groep terug naar hun hotel. Ik heb allemaal afscheid van ze genomen en gezegd dat wanneer ze ooit ik de buurt zijn van Amsterdam of Nederland dat ze me het moeten laten weten. Ook dit waren stuk voor stuk super lieve, leuke en gezellige mensen. Daarna kwam ik er achter dat er nog een verdieping op deze club zat. Ik ben naar boven gegaan en daar waren allemaal banken. Ik ben gaan zitten en heb zitten kletsen met Max, die aardig van de wereld was. Ik heb uiteindelijk een fles water voor hem gehaald want dat kon hij goed gebruiken. Aangezien die fles zo op was heb ik er nog maar een gehaald. Die gaat morgen een zware ochtend krijgen. Toen heb ik met Chris zitten kletsen, van hem moet ik ook afscheid gaan nemen. Gelukkig besloten Mads, Qyra en Chris om mij naar het hotel te lopen. En rond een uur of half 4 zijn we richting mijn hotel gegaan.

Onderweg naar mijn hotel kwam er een kindje voor mij lopen die echt pal voor mijn neus elke keer stopte om mij dingen te verkopen. Ik bedankte hem vriendelijk maar hij bleef maar doorgaan. Chris duwde hem toen weg en om dat moment zag ik dat dat ventje mijn mobiel probeerde te pakken. Ik had mijn fanny pack op mijn buik alleen omdat dat jochie zijn bak met sigaretten en andere meuk er boven hield kon in niet zien dat hij in mijn tas probeerde te komen. Gelukkig was Chris er die heeft hem een zetje gegeven waardoor ik het door had en heb ik al mijn spullen nog. Ik maar denken dat zo’n Fanny pack handig is, moet toch iets beter op mijn spullen gaan letten. Natuurlijk speelde de alcohol hier ook een rol want ik zou liegen als ik zei dat ik nuchter was... Bij het hotel heb ik van Mads en Chris afscheid genomen wat is helaas niet helemaal droog hield. Gelukkig zie ik Qyra nog 28 augustus nadat ik terug ben van Galapagos. Ik ben heel blij dat ik Mads, Qyra en Chris heb ontmoet. Het zijn stuk voor stuk super lieve en gezellige mensen die ik zeker ga missen. Gelukkig gaan Qyra en ik in Nederland elkaar nog wel is zien dus daar maak ik me niet zo’n zorgen over, heb echt geluk gehad met haar als kamergenoot.

Na het afscheidnemen zij ze in een Uber gestapt en ben ik richting mijn kamer gegaan. Heel gek, maar dit is de eerste keer dat ik alleen in een hotelkamer ga slapen. Alleen van slapen zal het niet echt komen want ik moet heel vroeg op. Om 6 uur staat de bus beneden om ons naar het vliegveld te brengen. Ik heb nog precies 1,5 uur slaap die ik kan pakken.

Liefs, Suus