Een camping zonder hek..

12 juli 2017 - Serengeti National Park, Tanzania

12 juli 2017

Vanochtend stond onze wekker om half zes. We zouden eigen douche maar die deden het niet meer dus dat bewaren we voor vanavond. We hebben de tent afgebroken en zijn om 7 uur gaan ontbijten. Het ontbijt was echt top. Met namen de ananas, die is zo ongelofelijk lekker.
We gaan in plaats van met de truck met 3 jeeps naar de Serengeti. We hebben een jeep met 8 personen, echt een hele gezellige groep. Onze chauffeur Hamadi is ook heel erg gezellig. Hij leert ons liedjes in het Swahili en hij vind vooral onze muziek heel erg leuk. We hebben Yusef bekroond tot DJ en we schreeuwen dan ook kei hard mee met alle liedjes die hij opzet.
Onderweg zijn we nog ergens gestopt voor wat eten en om te tanken. Toen kreeg ik te horen dat we 5 uur moesten rijden. Ik maar denken dat het om de hoek was ofzo, maar zo werkt het niet in Afrika. Dit bleek achteraf niet 5 uur te zijn maar gewoon een hele dag. We hebben een heel stuk gereden over uitgestrekte vlaktes tot we uiteindelijk bij de ingang van Ngorongoro park aankwamen. Nou daar ging het pas echt beginnen. Meteen toen we het park inreden zagen we al een water buffel. Dat is al 1 van de big 5. We zijn de krater opgereden en bij de rand gestopt voor om van het geweldig uitzicht te genieten. Daarna doorgereden naar een plekje waar we gingen lunchen. We hadden een lunchbox mee gekregen met een banaan, broodje, kip, drinken en wat chocola. Daarna zijn we verder gereden. De weg is onverhard en enorm hobbelig. Als ik zeg hobbelig is het ook echt hobbelig. Dan denk je vast dat ze niet zo snel rijden, nou daar heb je het fout. Ze gaan daar net een snelheid overheen, je wil niet weten. Ze noemen het ook wel de gratis Afrikaanse massage. We hebben zebra’s, giraffen, hyena’s, struisvogels, gazelles, nijlpaarden en veel verschillende vogeltjes gezien.
Onderweg zijn we gestopt bij een Masai dorpje. We kregen een dans te zien en mochten en kijkje nemen in het dorpje zelf. Ik vond het allemaal leuk en aardig maar ik kreeg het idee dat die mensen in de avond werden opgehaald met een bus en dan lekker warm in hun bed liggen met badkamer en elektriciteit.
De zon gaat hier al heel vroeg onder, rond een uur of 7. Het was echt een mooie Afrikaanse zon’s ondergang. Toen het donker was kwamen we aan bij de camping midden in de Serengeti. Het was dan wel heel donker, maar ik heb zeker weten geen hek om de camping zien staan. Gelukkig was de auto met tenten vooruit gereden en die hadden ook al de tenten opgezet.
Als avond eten kregen we vooraf komkommersoep en daarna  spaghetti met rode saus. Daarna wilde ik heel graag douche. Mijn haar voelde echt als touw, omdat het hier namelijk enorm stoffig is. De douches zagen er niet uit en er stond een rij. Toch maar besloten het douche te verplaatsen naar morgen ochtend. Omdat we midden in de natuur zitten zijn de sterren echt enorm mooi. Ik heb geprobeerd een foto te maken met lange sluitertijd en alles, maar dit lukte helaas niet.
Rond een uur of 10 lagen we in de tent klaar om te gaan slapen. Op dat moment hoorde we iemand zeggen dat waneer je  midden in de nacht echt de tent uit moet, je eerst moet kijken of er rode, gele of oranje ogen te zien zijn anders moet je maar weer gaan slapen. Dit stelde ons absoluut niet gerust. We hebben toen onze tassen aan de buiten zijde van de tent gelegd en zijn zelf in het midden gaan liggen. Ook hebben we maar een slotje om de tentrits gedaan.
Midden in de nacht werd kar wakker en hoorde iets langs onze tent lopen. Rond 4 uur werd ik wakker van het gehuil van hyena’s, die waren heel dichtbij. Ik moet eerlijk toegeven dat ik dat moment best bang was. Ik heb heel stil in mijn bed gelegen en durfde amper adem te halen. Ik heb daarna geen oog meer dicht gedaan.

Liefs,
Suus

1. Theo:
    14 juli 2017
    Sus, heel verstanding om het ritsje met een slotje af te sluiten. Je bent er dan zeker van dat er zomaar geen vreemde wilde dieren in je tent staan.
  2. Marjon:
    14 juli 2017
    Spannend! Ik zou ook geen oog dicht doen. En als je nou s nachts naar het toilet moet? wat een reis. Gehobbeld geen douche maar dat is bijzaak zo mooi als het allemaal is. Leuk stukje weer.
  3. Ellen Olieslagers:
    15 juli 2017
    Jeetje Suus, wat spannend allemaal en toch ook wel eng....zo leuk om jullie op deze manier te volgen.