Terug lopen naar de bewoonde wereld

9 december 2019 - Lost City, Colombia

7 december 2019

Heey,

Ik heb echt slecht geslapen vannacht. Ik ben super vaak wakker geworden van de andere groep die net als ons om ste beurs ziek werden. Daarna vertrokken zij om 5 uur en maakte daarbij een hele hoop herrie. Wij mochten vandaag uitslapen. Angie wilde ons wat rust gunnen omdat we allemaal zo ziek waren.

We hadden om half 8 het ontbijt en toen is ze iedereen langs gegaan en heeft gevraagd hoe degene zicht voelde. Sommige zagen nog een beetje bleek maar de meeste voelde zich een stuk beter dan gister. Ik was wat misselijk maar na een aantal bezoekjes aan de wc ging het een stuk beter. Het ontbijt ging er alleen niet in. Ik heb alleen wat fruit gehad want de rest kreeg ik echt niet weg. Angie heeft toen besloten dat iedereen zijn zware spullen in zakken deed en die zouden de ezel op gaan zodat we minder hoeven te tillen. Dit was echt een hele opluchting, ik droeg alleen nog water, sport drinken, geld, camera en mijn telefoon bij me.

Om 9 uur zijn we gaan lopen richting de eerste plek waar we slapen. We zouden eigenlijk ergens anders gaan slapen wat nog een extra 5 uur lopen was. Maar omdat er een aardverschuiving was geweest door de zware regenval en de groep was ziek enzo heeft Angie besloten om dat achterwegen te laten. Het was een aardige tocht, samen met Qyra liep ik het hele stuk omhoog. Wel hebben lekker gekletst en heel rustig aan gedaan en dat ging best goed.

Om een uur of 11 half 12 moesten we het laatste stuk omhoog naar de camping. Dit deel was het zwaarste vooral omdat je een deel in de volle zon moest lopen. Ik heb echt stapje voor stapje gedaan. Rond 1 uur kwamen we boven aan waar we zouden slapen. Ik was zo blij dat ik er was! Ik heb mijn spullen gepakt en ben gaan douche. De douche was ijskoud zoals elke douche hier. Daarna heb ik al mijn spullen opgehangen in de zon zodat het een beetje kon drogen. Het stinkt afschuwelijk erg en is de hele tijd nat en droogt ook niet. De geur die er vanaf komt is zo erg dat ik echt bijna van moet overgeven.

Toen de rest aankwam hebben we onze lunch gekregen maar ook dit ging er niet echt in. Ik heb een klein beetje gegeten omdat ik toch iets in mijn lichaam moet hebben. Daarna wilde ik eigenlijk gaan slapen maar toen werden alle bedden klaar gemaakt voor de avond. Omdat ik toch moest wachten heb ik even met Angie zitten kletsen en die vertelde mij dat mijn volgende tour guide haar vriend is, hoe grappig is dat! Daarna heb ik een kleine siësta gehouden wat me erg goed deed.

Om 16:00 ben ik weer mijn bed uit gekomen omdat de lokale gids wat ging uitleggen over zijn cultuur. In deze bossen zijn 4 verschillende stammen met ieder zijn eigen taal. De gids vertelde dat het bij hem gebruikelijk was dat er nooit werd geteld. Er werd niet geteld hoeveel geld ze hadden, hoeveel kinderen ze kregen, hoeveel dagen er in een jaar zaten, hoe oud ze waren. Ook op gebied van liefde uiten ze het heel anders, niet met een knuffel of een kus, maar met een gebaar. Bijvoorbeeld dat de vrouw een tas maakt voor de man of de man maakt iets in het huis voor de vrouw.

Na deze uitleg hebben we wat kaart spelletjes gespeeld met een aantal van ons. Toen het 18:30 was kregen we ons eten, pasta met wat groente. Ik had een paar happen op en mijn maag begon meteen weer te borrelen en rondjes te draaien, echt niet fijn. Kort daarna kreeg ik kramp en heb ik besloten om maar even in bed te gaan liggen. Ik ben daar in slaap gevallen en niet meer wakker geworden. Ik had het blijkbaar nodig.

Liefs, Suus